نوروز مبارک

بسم الله الرحمن الرحیم

امام صادق (ع) :در نوروز بود كه خدا از بنده‏هايش پيمان گرفت او را بپرستند و شريك با او نياورند، و برسولان و حججش بگروند، و بائمّه عليهم السلام ايمان آورند.

 نخست روز است كه خورشيد تابيده، باد وزيده، گل شكفته در زمين، روزی كه كشتی نوح بر جودی استوار شده، روزی كه خدا در آن هزارها كه از ترس مرگ گريخته و مرده بودند زنده كرد، روزی كه جبرئيل به پيغمبر فرود آمد روزی كه پيغمبر صلی اللَّه عليه و آله علی عليه السّلام را بدوش گرفت تا بتهای قريش را از فراز كعبه افكند و خرد كرد، و همچنين بود ابراهيم عليه السّلام، روزی كه پيغمبر فرمود تا اصحابش‏ با أمير المؤمنين بيعت كردند، روزی كه پيغمبر (ص) را بوادی پريان فرستاد تا از آنها بيعت گيرد: روزی كه دوباره مردم با علی عليه السّلام بيعت كردند، روزی كه بخوارج نهروان پيروز شد و ذو الثدية را كشت.

روزی كه قائم (عج) ظهور كند و روزی كه بدجّال پيروز شود و او را در زباله‏دان كوفه بدار زند، نو روزی نيايد جز اينكه ما توقع فرج داريم زيرا از روزهای ما و روزهای شيعيان ما است.

 کتاب آسمان و جهان( ترجمه كتاب السماء و العالم بحار الأنوار)

نويسنده: محمد باقر بن محمد تقی مجلسی , محمد باقر كمره ای

 

برای غمگین ها

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ لِلَّهِ المَشْرِقُ وَ المَغْرِبُ  فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ  إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ( بقره , 115)

مشرق و مغرب، از آن خداست!

و به هر سو رو كنيد، خدا آنجاست!

خداوند بى‏نياز و داناست!

 

جهت قبله به شرق يا غرب باشد، موضوعي تربيتي و سياسي است، اصل و مقصود، ياد خدا و ارتباط با او مي‏باشد. قرآن در ستايش گروهي از بندگان مي‏فرمايد: «يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلي‏ جُنُوبِهِمْ»(آل عمران , 191) آنان خدا را به حال ايستاده و نشسته و خوابيده ياد مي‏كنند(تفسیر نور نوشته آقای قرائتی)

اين، درس يك هدف داشتن و رو به يك سو داشتن و يك جهت بودن است‏ ( شهید مطهری)

تلنگر

بسم الله الرحمن الرحیم

بَلْ يُرِيدُ الْانسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ(قیامت ، 5)

(انسان شك در معاد ندارد) بلكه او مى‏خواهد (آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قيامت) در تمام عمر گناه كند!

او مى‏خواهد از طريق انكار معاد، كسب آزادى براى هر گونه هوسرانى و ظلم و بيدارگرى و گناه بنمايد، هم و جدان خود را از اين طريق اشباع كاذب كند، و هم در برابر خلق خدا مسئوليتى براى خود قائل نباشد، چرا كه ايمان به معاد و رستاخيز و دادگاه عدل خدا سد عظيمى است در مقابل هر گونه عصيان و گناه، او مى‏خواهد اين لجام را بر گيرد و اين سد را در هم بشكند و آزادانه هر عملى را خواست انجام دهد.(تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی)

 

روانشناسی شناختی با گرایش به منابع اسلامی ( قسمت سوم)

بسم الله الرحمن الرحیم

شناخت در کلام پروردگار:

براي بررسي علم شناخت به خصوص بر اساس دين مبين اسلام، بايد در ابتدا کلام وحي را مد نظر قرار داد و بررسي کرد که خداوند متعال شناخت را چگونه معرفي کرده است. خداوند متعال در قرآن کريم انسان‌ها را به شناخت دعوت مي‌کند. در قرآن کريم آيات زيادي هست که داراي عبارت‌هايي مانند تعقلون، تتفکرون، يتدبرون و يتذکرون و ... مي‌باشند و اين آيات درباره فکر کردن و اهميت آن صحبت مي‌کنند.

اين همه در قرآن امر به نظر هست، امر به تفکر و تدبر هست، و تعبيراتي از اين قبيل. «قل انظرُوا مَا ذَا في السمَوَتِ وَ الاَرْضِ وَ مَا تُغْني الاَيت وَ النُّذُرُ عَن قَوْمٍ لا يؤْمِنُونَ» (يونس، 101) : به اين مردم بگو نظر کنيد، (نظر يعني فکر کردن) فکر کنيد، در اين آسمان‌ها و زمين چه چيزهايي هست بشناسيد. (مطهري، 1389) با مطالعه آن‌ها به مبدأ جهان هستي آشناتر و نزديکتر شويد... ايمان نتيجه مطالعه جهان آفرينش است يعني اين کار بدست خود شما است. (مکارم شيرازي، 1374).

خداوند متعال در آيات ديگري نيز انسان‌ها را دعوت به تفکر و تدبر در آفرينش و نظام پيچيده و شگفت انگيز هستي، کرده است.

«قل سِيرُوا في الاَرْضِ فَانظرُوا کيف بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ ينشِي النَّشأَةَ الاَخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلي کلِّ شيءٍ قَدِيرٌ» (عنکبوت، 20 ) : بگو، در زمين سير کنيد و بنگريد خداوند چگونه آفرينش را آغاز کرده؟ سپس خداوند (به همين گونه) جهان آخرت را ايجاد مي‌کند، خداوند بر هر چيز قادر است.

«أَ فَلا ينظرُونَ إِلي الابِلِ کيف خُلِقَت (17) وَ إِلي السمَاءِ کَيف رُفِعَت (18) وَ إِلي الجِْبَالِ کَيف نُصِبَت (19) وَ إِلي الاَرْضِ کَيف سطِحَت (20) فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنت مُذَکرٌ (21)»(غاشيه) : آيا آنها به شتر نمي‌نگرند چگونه آفريده شده؟ و به آسمان نگاه نمي‌کنند که چگونه بر پا شده؟ و به کوه‌ها که چگونه در جاي خود نصب گرديده؟ و به زمين که چگونه مسطح گشته و گسترانيده شده است؟ پس تذکر ده تو فقط تذکر دهنده‌اي. (اشاره به حضرت محمد(ص) )

در آيات مورد بحث سخن از کليد اصلي وصول آنهمه نعمت‌ها که «معرفه الله» است آمده، و با ذکر چهار نمونه از مظاهر قدرت خداوند، از خلقت بديع خدا، و دعوت انسان به مطالعه درباره آن‌ها راه ورود به بهشت را نشان مي‌دهد. ناگفته پيدا است منظور از نظر در جمله «افلا ينظرون» نگاه کردن عادي نيست، بلکه نگاهي است توأم با تفکر و انديشه و دقت. انديشه در اين نعمت‌هاي گوناگون، خواه ناخواه انسان را به شکر منعم وامي دارد، و شکر منعم او را به معرفت الله و شناخت خالق نعمت دعوت مي‌کند. (مکارم شيرازي، 1374).

منابع :

قرآن کریم

تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی

مطهري , مرتضي, مسأله شناخت , انتشارات صدرا, 1389

 

بزرگداشت سید جمال الدین اسد آبادی

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز بزرگداشت سید جمال الدین اسد آبادی است . آزادمردی که ثمره مبارزاتش بالاخره در قالب انقلاب اسلامی و بعد از آن بیداری اسلامی به بار نشست .شهید مطهری در کتاب پیامبر امی یکی از سخنان سید جمال را آورده است که بسیار جالب است .

مرحوم سيّد جمال الدّين اسد آبادى‏ مى‏گفته است:

«عجب است كه بعضى افراد عمرى را پاى چراغ به خواندن كتابها و نوشته‏هاى انسانهايى مانند خود صرف مى‏كنند، امّا يك شب خود همان چراغ را مطالعه نمى‏كنند. اگر يك شب كتاب را ببندند و چراغ را مطالعه كنند، معلومات بيشتر و وسيعترى پيدا مى‏كنند.»

شهید مطهری بعد از ذکر این گفته ادامه می دهد : هيچ كس عالم به دنيا نمى‏آيد. همه مردم اوّل جاهل و بعد كم و بيش عالم مى‏گردند. و به تعبير صحيح‏تر، هر كسى جز خدا در ذات خود جاهل است و به موجب نيروها و علل و اسباب ديگرى عالم مى‏شود. پس هر كسى نيازمند به معلّم، يعنى نيازمند يك قوّه و نيرويى است كه الهام بخش او باشد.

 

روانشناسی شناختی با گرایش به منابع اسلامی ( قسمت دوم )

بسم الله الرحمن الرحیم

براي بررسي روان شناسي شناختي ابتدا لازم است آن را تعريف نماييم. از علم روان شناسي شناختي تعاريف مختلفي در کتب گوناگون وجود دارد که همگي داراي معناي کم و بيش يکساني هستند.

در کتاب فرهنگ علوم رفتاري تأليف استاد علي اکبر شعاري نژاد نظريه شناخت اصطلاح کلي است براي نظريه‌هاي فلسفي که مي‌خواهند ماهيت، مکانيزم‌ها و ارزش‌هاي شناخت را از راه مطالعة روابط عمومي بين ذهن و شيء، انديشه و جهان تفسير و توجيه کنند و يا تحت عنوان نظريه شناختي اين توضيح آمده است : نظريه شناختي يک نظريه يادگيري است که غالباً مقابل نظريه محرک – پاسخ (S-R) قرار مي‌گيرد و متوجه است به اينکه کسب معرفت ضمن ادراک و دانستن انجام مي‌گيرد پيش از اينکه روش‌هاي مکانيکي باعث پيدايش آن شوند.

روان شناسي شناختي شاخه‌اي از روان شناسي است که با شناخت خصوصاً پردازش اگاهي، يادگيري، حافظه و تفکر مرتبط است (استات، 1998).

روان شناسي شناختي با پردازش اطلاعات مرتبط است که شامل انواع فرآيندهايي مانند توجه، ادراک، يادگيري و حافظه مي‌باشد. همچنين با ساختارهاي شناختي نيز سر و کار دارد (بريتانيکا،2010).

و يا تحت عنوان واژة شناخت :

شناخت يک واژة کلي براي فرآيندهاي عالي ذهن است که توسط انسان براي دستيابي به دانش، حل مشکلات، و برنامه ريزي براي آينده به کار مي‌رود. شناخت به توانايي تصور يا بازنمايي اشياء و اتفاقاتي بستگي دارد که حضور فيزيکي ندارند. عملکردهاي شناختي شامل توجه، ادراک، تفکر، قضاوت، تصميم گيري، حل مسئله، حافظه و توانايي زباني مي‌باشد (استريکلند،2001).

همان‌طور که مي‌بينيد نقطة مشترک اين تعاريف تفکر و شناخت و اهميت آن است. در دين اسلام نيز شناخت جزء مهم‌ترين مسائل به شمار مي‌رود. اهميت شناخت را در حديث شريف نبوي «من عرف نفسه فقد عرف ربه» به خوبي مي‌توان ديد که رسول اکرم (ص) مي‌فرمايند کسي که نفس خود را شناخت خداي خود را نيز شناخته است و در اصل خود شناسي مقدمه‌اي بر خداشناسي است.

روان شناسي شناختي و کلا مسألة شناخت داراي ابعاد بسيار گسترده‌اي مي‌باشد که بررسي همة آن‌ها از حوصلة اين مقاله خارج است. البته نپرداختن به اين ابعاد را نبايد نشانة ناديده گرفتن آن‌ها دانست. مثلاً بعد فلسفي شناخت که بسيار مهم است، پاية علم شناخت شناسي و روان شناسي شناخت مي‌باشد. استاد شهيد مطهري در کتاب مسألة شناخت بعد فلسفي شناخت را از نظر فلسفة اسلامي به خوبي معرفي کرده‌اند.

منابع :

شعاري نژاد، علي اکبر، فرهنگ علوم رفتاري، تهران، انتشارات امير کبير، 1375

David A.Statt) 1998 (.THE CONCISE DICTIONARY OF PSYCHOLOGY. Third Edition. Simultaneously published in the USA and Canada

by Routledge .

  Encyclopædia Britannica. Encyclopaedia Britannica Ultimate Reference Suite.  Chicago: Encyclopædia Britannica, 2010.

  Bonnie R. Strickland, Executive editor. Gale Encyclopedia of Psychology Second Edition.

 

 

روانشناسی شناختی با گرایش به منابع اسلامی  ( قسمت اول )

بسم الله الرحمن الرحیم

رشته روا نشناسي در سال‌هاي اخير فراز و نشيب‌هاي زيادي را طي کرده است و از لحاظ نظري و عملي يا کاربردي تغييرات زيادي کرده است و اين دگرگوني‌ها ناشي از مکاتب مختلفي بوده است که هر کدام به نحوي روا نشناسي را تحت تأثير قرار داده‌اند. تعدد و اختلاف اين مکاتب نيز به خاطر تفکرات و برداشت‌هاي گوناگون بانيان آن‌ها بوده است.

تفکرات و بينش‌هاي مختلف آنان به خاطر جهان بيني‌هاي متفاوت آنان بوده است يعني تفسير آنان از جهان و در اينجا روان انسان به گونه‌هاي مختلفي بوده است. مکاتبي که خود را کامل و بي نقص ديده و درباره روان انسان بحث‌هاي زيادي کرده‌اند و البته هيچ کدام از آن‌ها نتوانسته اند تصويري جامع از انسان و پيچيدگي‌هاي او ارائه دهند. به قول شهيد مطهري هر کسي که مي‌خواهد نوعي تفکر داشته باشد و زندگي خود را بر اساس يک منطق منطبق کرده باشد، دم از مکتب و ايدئولوژي مي‌زند...دنيا دنياي مکتب و ايدئولوژي است. مکتب و ايدئولوژي بر پايه جهان بيني است و جهان بيني بر پايه شناخت. از اينجاست که انسان به اهميت مساله شناخت پي مي‌برد. (مطهري، 1389).  

در بحث از فايده علم روانشناسي بايد بگوييم اساساً روانشناسي با اين همه مکاتب گوناگون که گاه باعث آشفتگي اين علم شده‌اند، چه هدفي را دنبال مي‌کند؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت که همين مکاتب گوناگون با توجه به ديدگاه خودشان اهداف و فوايدي را براي علم روا نشناسي قائل شده‌اند اما به دليل اينکه آن‌ها برداشتي شخصي و مادي و در بسياري از موارد جزء نگر از انسان دارند، نتوانسته اند پاسخ درست و جامع به اين سؤال بدهند.

شايد به همين دليل است که در زمان حاضر رويکردي يکپارچه و در اصل فرا نظري براي روا نشناسي مورد نياز باشد و البته با همين ديدگاه بسياري از متخصصين در اين زمينه فعاليت مي‌کنند. اما بايد گفت که از ابتداي خلقت انسان نظرياتي که چهار چوب جامعي در مورد انسان ارائه کرده‌اند، همانا اديان آسماني بوده‌اند که در فطرت انسان ريشه دارند.

دين نه تنها تامين کننده بسياري از حاجات انسان است، بلکه خود نيازي بنيادين و نهفته در ژرفاي وجود آدمي است (شاکرين، 1387) .

يکي از ادياني که ديدگاه جامعي راجع به انسان و روان انساني ارائه مي‌کند دين مبين اسلام است و با توجه به توضيحات کامل و فراواني که دين اسلام براي نفس انسان داده است مي‌توان از روا نشناسي اسلامي و يا به تعبير قدما علم النفس سخن به ميان آورد.

 استاد سيد احمد هاشميان از ويژگي‌هاي روانشناسي اسلامي معرفتي بودن و جامعيت آن را عنوان کرده‌اند[1]. دين اسلام معتقد به دو بعدي بودن انسان است و او را موجودي طبيعي و در عين حال ماوراء الطبيعي مي‌داند و همين بررسي و مطالعه دو بعدي و دو سرشتي انسان است که جامعيت روان شناسي اسلامي را نشان مي‌دهد. دکتر علي اصغر احمدي نيز در کتاب روان شناسي شخصيت از ديدگاه دانشمندان اسلامي مي‌نويسد : روان شناسي اسلامي تلاش مي‌کند براي رفتارهاي پراکندة آدمي تفسير و تصويري جامع نگر ارائه کند تا از اين طريق بتوان رفتارهاي آدمي را در يک کليت مورد مطالعه و بررسي قرار داد.

همان‌طور که گفتيم ويژگي ديگر روان شناسي اسلامي معرفتي بودن آن است و به همين دليل است که هدف کلي روان شناسي به روشني مشخص گرديده که همان معرفت نفس است که مقدمه‌اي است براي معرفت الله. با توجه به همين ويژگي، روان شناسي شناختي از ديدگاه اسلام را مورد بررسي قرار داده و البته جنبه کاربردي و باليني آن را که شناخت درماني است توصيف مي‌کنيم.



[1] -علم النفس از ديدگاه دانشمندان اسلامي , انتشارات دانشگاه پيام نور

منابع :

مطهري , مرتضي, مسأله شناخت , انتشارات صدرا, 1389

شاکرين, حميدرضا, دين شناسي, نشر معارف, 1387

 

 

 

روز احسان و نیکوکاری

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَ بَني‏ إِسْرائيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلاَّ قَليلاً مِنْكُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ (بقره و ۸۳)

و چون از فرزندان اسرائيل پيمان محكم گرفتيم كه: «جز خدا را نپرستيد، و به پدر و مادر، و خويشان و يتيمان و مستمندان احسان كنيد، و با مردم [به زبانِ‏] خوش سخن بگوييد، و نماز را به پا داريد، و زكات را بدهيد» آن گاه، جز اندكى از شما، [همگى‏] به حالت اعراض روى برتافتيد.

امام صادق عليه السّلام فرمود:

بدانيد كه اسلام همان تسليم است و تسليم همان اسلام پس هر كه تسليم گشت محققا مسلمان شده و هر كه تسليم نشد مسلمان نيست، و هر كه خوش دارد كه بحد نهائى احسان‏ و نيكوكارى‏ رسد بايد فرمانبردارى خدا را كند زيرا هر كه فرمانبردارى خدا را كرد بحد نهائى احسان رسيده است.

منابع : قرآن کریم ترجمه استاد فولادوند

الروضة من الكافي . محمد بن يعقوب‏ كلينى . ترجمه رسولى محلاتى‏


 


 

رأی

بسم الله الرحمن الرحيم

چرا رأي مي دهيم ؟

امام خميني (ره) فرمودند : من باشم يا نباشم نگذاريد اين انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد . همين يک جمله تأثير گذار تکليف ما را درباره رأي دادن روشن مي کند . ما رأي مي دهيم تا انقلاب اسلامي به دست نااهلان و نامحرمان نيفتد . نااهلاني که در گذشته , خود را نشان دادند و مردم هم آنان را از بدنه انقلاب خارج کردند و اين خروج آنان خلوص انقلاب را زياد کرد . ما رأي مي دهيم تا درجه خلوص انقلاب زياد تر شود تا نگذاريم, هر کس و ناکسي به آن دست اندازي کند و خود را مالک آن بداند . اين انقلاب متعلق به همه ملت ايران است. اين انقلاب در پناه اسلام بود که پيروز شد و به ياري مردم مسلمان ايران زمين , زنده است . مردمي که در طول تاريخ با ایثار فراوان و نثار خون شهیدان نگذاشتند بيگانه در سرزمينشان جولان دهد. مردمي که هميشه خواهان تعيين تکليف به دست خودشان هستند .آري مردم ايران هميشه در صحنه هستند تا نااهلان و نامحرمان حتي يک روز خوش نبينند و يک نفس راحت نکشند .

ما رأي مي دهيم تا همراه ديگر مسلمانان در جشن بيداري اسلامي شرکت کرده باشيم. بيداري از خوابي چند صد ساله و بيداري به اميد ظهور منجي عالم حضرت ولي عصر ( عج).

بومی سازی روانشناسی

بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به اينکه در حدود 50 سال است رشته روانشناسي در ايران داير شده است ,  بسيار عجيب است که تا به حال کار جدي کمي درباره بومي سازي اين علم صورت گرفته است. تا به حال اساتيد اين رشته به ترجمه کتب و مقالات غربي اکتفا کرده اند و بعضي از مؤسسات و دانشگاه ها هم اگر در جهت بومي سازي فعاليتي کرده اند , يا خيلي کم بوده است و يا اينکه بيشتر بر همان شيوه و روش غربي انجام شده است .

رهبر معظم انقلاب مي فرمايند(دیدار با اساتید دانشگاه ها ۸/۶/۱۳۸۸) : «. . . ما در زمينه علوم انساني , کار بومي  و تحقيقات اسلامي چقدر داريم؟ کتاب آماده در زمينه علوم انساني مگر چقدر داريم ؟ استاد مبرزي که معتقد به جهان بيني اسلامي باشد و بخواهد جامعه شناسي يا روانشناسي يا مديريت و غيره درس بدهد , مگر چقدر داريم ؟. . .»

 هنوز بعد از اين همه سال بحث بر سر اين است که آيا روان شناسي اسلامي داريم يا خير . آقايان اساتيد گويي فراموش کرده اند که سابقه دانشمندان مسلمان در حيطه  روانشناسي که در گذشته با نام علم النفس مطرح بوده است , بيشتر از اينهاست که ما حالا ميدانيم. اما متأسفانه به مطالعه و کنکاش ميراث روانشناسي بومي خود که در بستر دين مبين اسلام شکل گرفت , نپرداختيم و نظريات غربي را دربست پذيرفتيم و حتي پژوهش هايمان را نيز بر اساس سيستم غربي انجام داده ايم . اما هنوز هم دير نشده است و دوران بيداري اسلامي را پيش رو داريم .  اين بيداري نبايد صرفا در حيطه سياسي صورت گيرد بلکه در حوزه علمي نيز نياز به بيداري اسلامي داريم.

علم روانشناسي در بستر فلسفه شکل گرفت و پيشرفت کرد . البته فلسفه غربي و بعضاً مادي. مقام معظم رهبري     مي فرمايند(دیدار با اساتید دانشگاه ها ۸/۶/۱۳۸۸) : «. . . بسياري از مباحث علوم انساني , مبتني بر فلسفه هايي هستند که مبنايش ماديگري است , مبنايش حيوان انگاشتن انسان است , عدم مسئوليت انسان در قبال خداوند متعال است , نداشتن نگاه معنوي به انسان و جهان است. خوب , اين علوم انساني را ترجمه کنيم , آنچه را که غربي ها گفتند و نوشتند , عيناً ما همان را بياوريم به جوان خودمان تعليم دهيم. در واقع شکاکيت و ترديد و بي اعتقادي به مباني الهي و اسلامي و ارزشهاي خودمان را در قالبهاي درسي به جوانها منتقل کنيم , اين چيز مطلوبي نيست . . . »

ما هم در حوزه فلسفه دانشمندان بزرگي داريم که علم خود را بر اساس دين اسلام و جهان بيني اسلامي بر پا کرده بودند . ما هم بايد با مطالعه عميق منابع دين اسلام و ميراث باقيمانده از دانشمندان و فيلسوفان مسلمان و روشهاي پژوهشي بيشتر کيفي و ترکيبي , دانش روانشناسي بومي را بوجود آوريم که پاسخگوي نيازها و همچنين سازگار با جامعه ما باشد و به طور کلي در دنيا نيز حرفي براي گفتن داشته باشد.

اميد که  بتوانيم با سعي و تلاش وافر روانشناسي بومي را در بستر فرهنگ اسلامي و ايراني بر پا کنيم.