روان شناسی رنگ ها در قرآن

 

بسم الله الرحمن الرحیم


از جمله مباحث روان‏شناسى كه در سال‏هاى اخير به آن توجه بيشترى شده، روان‏شناسى رنگ‏ها است. اين موضوع در آياتى از قرآن مطرح شده، مانند آيه‏ى:

 «قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا لَوْنُهَا قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَهٌ صَفْرَاءُ فَاقِعٌ لَوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِينَ» (بقره ، ۶۹)

گفتند: «براى ما از پروردگارت بخواه تا براى ما روشن بيان كند كه رنگ آن (گاو) چگونه است؟» (موسى) گفت كه او مى‏گويد: «در حقيقت آن گاوى زرد است كه رنگش يكدست است، كه بينندگان را شاد سازد.»
در اين آيه سخن از گاو زرد رنگى است كه هر بيننده‏اى، با ديدن آن شادى درونى پيدا مى‏كند.
كلمه «تسرّ» به معناى خوشحالى حقيقى و درونى مى‏باشد. چرا كه از ماده «سرّ» به معناى «پنهان» گرفته شده است. اين شادى ممكن است آشكار نشود. از اين رو از ماده «فرح» استفاده نكرده است. ذكر اين نكته لازم است كه نقيض «سر»، «حزن» است و نقيض «فرح»، «غم» و اندوه است. از طرفى با بررسى‏هاى انجام گرفته «رنگ زرد» باعث آرامش و سرور باطنى انسان مى‏شود و در خوابگاه‏هاى روان درمانى، از رنگ زرد براى لباس‏هاى بيماران استفاده مى‏شود.

اقتباس از کتاب علوم مهر نوشته دکتر محمد علی رضایی اصفهانی

سالروز فرار شاه (26 دی ماه 1357)‏

 

بسم الله الرحمن الرحیم

همانطور كه رضا شاه در اوج قدرت، خود را پيروزمند نهايى مى‏ديد، محمد رضا شاه هم به همان وضع خود را احساس مى‏كرد. ليكن نه پدر و نه پسر، شناخت چندانى نسبت به رويدادهاى تاريخ نيرنگ بازنداشتند و ندانستند كه پيروزى نهايى از آن صاحبان تخت و تاج نيست، بلكه از آن توده‏هاى عظيم ملت است. تشكيلات پرزرق و برق و عريض و طويل ارتش شاهنشاهى از درون پوسيده در 22 بهمن‏ماه سال 1357 ه. ش. در مقابل سيل خروشان بى‏امان خلق ايران در مدتى كوتاه چنان درهم كوبيده شد كه تمام ملل دنيا متعجب شدند. آرى تاريخ كشور كهنسال ايران گواه روشنى است كه مبارزه دايمى طبقات محروم و محكوم ايران در طول تاريخ 2500 ساله خود و در بيشتر مواقع در آخرين مراحل خود با دسيسه و سازش شوم سياستمداران خودفروش يا جهانخواران استعمارگر از مسير اصلى خود منحرف شده و به بيراهه رفته و يا سرانجام سركوب و منكوب گرديده، ليكن اين‏بار با يورش قهرمانانه و تاريخساز نيروهاى مسلح انقلابى به قلب و مواضع مستحكم دشمن، پيروزى عظيم و برگشت‏ناپذيرى را نصيب انقلاب كرده است‏.

تاريخ تطبيقى ايران با كشورهاى جهان‏ /نويسنده: عزيز الله بيات‏/ناشر: امير كبير/ 1384

 

بارش فکری ( تفکر و مباحثه )

 

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام خدمت همه دوستان

چند ماه پیش و در آستانه عید نوروز ، من مطلبی در مورد نوروز نوشتم که در آن حدیثی از امام صادق (ع) درباره نوروز نقل شده بود . یکی از دوستان در چند روز گذشته برای این مطلب نظری ارائه داده اند که جالب توجه است. ایشان نوشته اند :

« نوروز اصلا در دین اسلام نبوده و نیست و جزء رسوم زرتشتیان و مجوسانه است . هرگز این رو به امام صادق و ائمه طاهرین نسبت ندین . اگر خاستین جزوه ای در این مورد هست که مطالبی در این مورد نوشته حتما بخونین » .

 بعد از اینکه برای ایشان نوشتم که مطلب مذکور را از کتاب آسمان و جهان علامه مجلسی نقل کرده ام ، ایشان در پاسخ نوشتند :

« جناب مجلسی عالم بزرگی بودند ولی دلیلی بر معصومیت ایشون نیست و هیچ دلیلی بر اینکه تمام روایاتشون صحیحه نیست. ایشون طبق گفته خودش کتابی رو مشتمل بر احادیثی که به دستش رسیده بوده نوشتند. ولی هرگز بر صحت اونها تاکید نکردند. آيا تا بحال به آثار اعمالمان و ارزش نهادن به رسوم غير اسلامي، فکر کرده‌ايم؟ آيا زمزمه‌هاي مجوسيان و زرتشتيان را نمي‌شنويم که در مجالس خود مي‌گويند "ايرانيان به زور مسلمان شده‌اند، ببينيد که هم عيد نوروزِ ما را جشن مي‌گيرند، هم مراسم چهارشنبه سوري را، آنهم با اين مفصلي! و براي اعياد مذهبي خود ارزش زيادي قائل نيستند"؟! آيا ما پيامبر نداريم و بايد تابع اعياد دين‌هايي باشيم که هيچگونه موافقتي با دين اسلام ندارند؟ آيا ما واقعاً مسلمانيم؟! سوال اينجاست که چرا مسلمانان ايراني متوجه زشتيِ کار خود نيستند؟! اگر دوست داشتین جزوه ای رو که گروهی حقیقت طلب و عاشق اهل بیت و پیرو قران و معلمان قرآن تنظیم کردند رو از وبلاگم دانلود کن. مطمئنم اگر حقیقت جو باشی و مطمئنا دلتون پاکه، مطمئن هستم نظرت عوض میشه. هرگز با دید تعصبی نخون. با عشق الهی بخون و از خدا بخواه که اونچه حقیقته رو بما ثابت کنه»

 فکر کردم این موضوع محل بحث جالبیه و البته آدرس وبلاگ ایشان را هم ذکر کرده ام تا جزوه مذکور را مطالعه نمایید . لطفا نظرات خود را ، البته به دور از تعصب ، ذکر فرمایید . با تشکر فراوان  

 

 cheraghegomgashtegan.blogfa.com/page/downloads-books

بسم الله الرحمن الرحیم

بريده خزاعى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل مى‏كند كه فرمود:

بگوييد:

 «اللّهم اجعل صلواتك و رحمتك و بركاتك على محمّد و على آل محمّد كما جعلتها على إبراهيم و على آل إبراهيم انّك حميد مجيد»

صلوات فرستادن مسلمانان بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله گونه‏اى سپاس‏گزارى از زحمت‏هاى طاقت فرساى 23 ساله رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله و قدردانى هر مسلمان از نعمت هدايت و ابلاغ پيامبر الهى است كه از بزرگ‏ترين نعمت‏هاى خداوند به شمار مى‏رود. از نظر روان‏شناسى‏، صلوات فرستادن و دعا براى آن حضرت، موجب تحكيم و ريشه دارتر شدن محبت به آن حضرت مى‏شود و پيروى بيشتر از رهمنودهاى آن حضرت را دربردارد. افزون بر اين، صلوات يك دعاست و به معناى انعطاف و عطف و توجه خداوند و نزول رحمت الهى است.


منبع : زلال هدایت ، ابو سجاد اسحاقی ، نشر مشعر

یاد خدا و آرامش دل


بسم الله الرحمن الرحیم

بعضي از مردم در خودشان احساس ناراحتي مي‏كنند، همين قدر مي‏فهمند كه خشنود نيستند و آب خوش از گلوي آنها پايين نمي‏رود؛ مي‏فهمند كه قرار و آرام ندارند، پژمرده و افسرده مي‏باشند. اما علت اين بي‏قراري و پژمردگي چيست، نمي‏دانند. مي‏بينند همه چيز و همه وسايل زندگي را دارند و در عين حال از زندگي خشنود نيستند. اين گونه اشخاص بايد بدانند كه قطعاً احتياجاتي معنوي دارند كه برآورده نشده است. بالاخره بايد اعتراف كنند و تسليم شوند به اين حقيقت كه ايمان هم يكي از حوايج فطري و تكويني ماست و بلكه بالاترين حاجت ماست و هر وقت به سرچشمه ايمان و معنا رسيديم و نور خدا را مشاهده كرديم و خدا را در روح خود و جان خود ديديم و مشاهده كرديم، آن وقت است كه معناي سعادت و لذت و بهجت را درك مي‏كنيم.‏

حکمتها و اندرزها ، استاد شهید مطهری

هجرت رسول اکرم (ص) از مکه به مدینه (اول محرم سال هجرت ، مبدأ گاه شماری هجری قمری)


بسم الله الرحمن الرحیم

مردى به نزد عمر برخاست‏ و گفت: «تاريخ بگذاريد.» عمر پرسيد: «چه تاريخى؟» پاسخ داد: «همان تاريخى كه ايرانيان مى‏گذارند و بدان معلوم مى‏كنند كه هر پيشامدى در كدام ماه از كدام سال روى داده است.» عمر بن خطاب مردم را گرد آورد و پرسيد: «از چه روزى تاريخ بنويسيم؟» على بن ابى طالب (ع) گفت: «از روزى كه پيامبر خدا، صلى اللّه عليه و سلم، هجرت فرمود و از سرزمين شرك دورى گزيد.» عمر اين پيشنهاد را پسنديد و آن را به كار بست.

منبع : تاريخ كامل بزرگ اسلام و ايران / نويسنده: ابن اثير جزرى / ترجمه: عباس خليلى، ابو القاسم حالت‏

بسم الله الرحمن الرحیم

شهادت امام رضا (ع) تسلیت باد

فالِقُ الْإِصْباحِ وَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ حُسْباناً ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ «انعام ، 96»

(خداوند،) شكافندهي سپيده دم است، و شب را مايهي آرامش قرار داد و خورشيد و ماه را اسباب شمارش (ايّام). اين است اندازهگيري خداوند قدرتمند دانا.

امام رضا عليه السلام فرمود: «ازدواج را در شب قرار دهيد، چون شب و همسر، هر دو وسيلهي سكون و آرامش انسانند».(تفسير نور)اين هم قابل توجه كساني كه ازدواج را مايه دردسر مي دانند.

امام رضا (ع) ، علمش بي كران و رفتارش پيامبرگونه و حلم و رأفت و احسانش شامل خاص و عام مي گرديد. كسي را با عمل و سخن خود نمي آزرد.سخن كسي را قطع نمي كرد. هيچ حاجتمندي را مأيوس باز نمي گرداند.هرگز به غلامان دشنام نداد و با آنان مي نشست و غذا مي خورد. شب ها كم مي خوابيد و قرآن بسيار مي خواند.نظافت را در هر حال رعايت مي فرمود و عطر و بخور بسيار به كار مي برد. غذا را اندك مي خورد و سفره اش رنگين نبود و در هر فرصت مناسب مردم مسلمان را به وظايف خود آگاه مي كرد.(چه بگوييم ؟ تأليف محمد رحمتي شهرضا)

 و البته و صد البته اين مورد هم كه ذكر شد ، قابل توجه افرادي كه در جستجوي سبك زندگي برتر هستند . موضوعي كه اخيرا خيلي بر سر زبان ها افتاده است. و مسلما بر اساس دين مبين اسلام ، سبك زندگي ديني بهترين روش زندگي است كه در طرز رفتار و سلوك ائمه اطهار مي توان آن را يافت و سرمشق زنگي خود قرار داد.در اينجا اين نكته فراموش نشود كه در كتاب عيون اخبار الرضا ، امام رضا به نقل از رسول اكرم فرموده اند : ايمان معرفت بقلب و اقرار بزبان و عمل باركان است . عمل نكته بسيار مهم و البته تا حدي فراموش شده اي در مناسبات ديني ما خصوصا سبك زندگي است.

موفق باشيد.

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) تسلیت باد

به درستی که آیه تطهیر در شأن پنج تن آل عبا نازل شده است

. . . إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكمُ‏ تَطْهِيرًا (سوره احزاب آیه ۳۳)

 گناه، پليدى روح است و خاندان نبوّت بايد از اين پليدى دور باشند(تفسیر نور)

 

 

بومی‌سازی، اسلامی‌سازی و غنی‌سازی علوم انسانی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی:

ما باید سه مفهوم را از هم متمایز کنیم:

الف: غنی‌سازی

ب: بومی‌سازی

پ: اسلامی‌سازی یا ارزش‌مداری علوم انسانی.

* غنی‌سازی به معنای پر کردن شکاف ایجاد شده بین علوم انسانی خود و دیگران است. علوم انسانی ما باید متناسب پیشرفت‌هایی باشد که در این زمینه در جهان صورت گرفته است.

*بومی‌سازی را به این معنا می‌دانم که محتوای دانش علوم انسانی با فرهنگ، تمدن و جامعه ایران، سازگاری، تناسب و هماهنگی داشته باشد یعنی مسائل آن ناظر به مشکلات ویژه ما باشد.

*در مفهوم سوم که مبتنی بر ارزش‌های اسلامی است من معتقدم که در مبانی هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی علوم نوین باید تجدید نظر و بازنگری شود. به اعتقاد ما علوم انسانی یا فرهنگ غنی اسلامی و معارف اسلامی که منبعث از وحی و مبادی مابعدالطبیعه است، بر سایر فلسفه‌ها، برتری نسبی دارد.

* تفاوت بومی‌سازی با اسلامی‌سازی در این است که بومی‌سازی ناظر به یک نوع پایش سرزمینی، جغرافیایی و فرهنگی خاص ایران است و در حقیقت نیازها، مسائل، مشکلات و ویژگی‌های رفتاری مردم این سرزمین را بیشتر مدنظر قرار می‌دهد، اما اسلامی‌سازی دقیقا ناظر به آموزه‌ها و معارف اسلامی است که در علوم انسانی باید محور و ملاک قرار بگیرد.

* در انجام بومی‌سازی ما هم به روش‌های سلبی و هم به روش‌های ایجابی نیازمندیم.

* نفی علوم انسانی غربی یا تعبیر «مرگ علوم انسانی غربی» صحیح نیست. این علوم محصول عقلانیت بشر است و صدها سال روی آن‌ها کار شده و شاید بیش از ۱۰۰ سال بعضی از این رشته‌ها سابقه کار علمی و تجربی دارند و در مرحله عمل نیز کارایی و کارآمدی‌شان را نشان داده‌اند، بنابراین نمی‌توان به راحتی این علوم را نفی کرد و از باطل بودن یا مرگ آن‌ها سخن گفت زیرا این علوم در بسیاری از موضوعات قابلیت‌های عملی و سودمندی خود را برای انسان نشان داده‌اند.

اولین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی

شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر

بسم الله الرحمن الرحیم

ميرزا تقى خان امير كبير يكى از فرزندان لايق و از خدمت‏گزاران باين مملكت بوده است پسر مشهدى قربان آشپز ميرزا بزرگ قائم مقام است و كار و پيشرفت خود را در دستگاه قايم مقام شروع كرده است. بعلت هوش و استعداد و لياقتى كه داشته است سواد آموخته و در دستگاه دولتى وارد شده است. در واقعه قتل گريبايدوف سفير روسيه تزارى باتفاق خسرو ميرزا بروسيه رفت و بحضور امپراطور رسيد در اين سفر لياقت و كاردانى از خود نشان داد و بعد براى رفع اختلافات بزرگ بين ايران و عثمانى به ارزنة الروم رفت و سپس در تبريز پس از درگذشت محمد خان امير نظام زنگنه به منصب امير نظامى رسيد. بعد از مرگ محمد شاه، ناصر الدين شاه را بتهران آورد و به صدارت ايران انتخاب شد. امير كبير از پيشرفت اروپا آگاهى كامل داشته است و دست باقدامات اساسى براى پيشرفت ايران ميزند ولى متأسفانه عمرش كفاف نميدهد و بامر ناصر- الدين شاه و عوامل خارجى بقتل ميرسد.

منبع : سفرنامه خراسان و كرمان‏ ، نويسنده: غلامحسين افضل الملك‏ ،محقق / مصحح: قدرت الله روشنى‏ ، ناشر: توس‏